Właściwości zdrowotne jogurtu naturalnego

utworzone przez | lis 16, 2022 | Blog

Właściwości jogurtu naturalnego

Właściwości jogurtu naturalnego są znane już od starożytności. Egipcjanie jako pierwsi korzystali z dobrodziejstw jakie niesie spożywanie jogurt.  Jogurt to fermentowany produkt mleczarski, który powstaje z mleka pasteryzowanego w procesie fermentacji. Proces ten odbywa się w kilku etapach i trwa około 5 godzin. Początkowo mleko poddaje się odtłuszczeniu i odparowaniu. Nabiera on wtedy odpowiedniej gęstości i ulega pasteryzacji w celu pozbycia się szkodliwych bakterii. Kolejny krok to homogenizacja, która następuje po ogrzaniu surowca do 80 °C,
a następnie  jest chłodzony do 40 °C i dodawane są szczepy bakterii Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus.

Wartości odżywcze jogurtu naturalnego

Jest produktem pełnowartościowym, co oznacza, że można znaleźć w nim białko, węglowodany i tłuszcze. Dodatkowo jest bogaty w niektóre witaminy, głównie z grupy B oraz składniki mineralne, takie jak wapń i fosfor. Poprzez zawartość żywych kultur bakterii, jogurt ma działanie probiotyczne i wspomagające pracę układu pokarmowego.

Probiotyki zawarte w jogurcie wspomagają układ odpornościowy, wspomagają trawienie, biorą udział w leczeniu biegunek i stanów zapalnych przewodu pokarmowego dodatkowo działają antagonistycznie wobec bakterii patogennych przewodu pokarmowego. Są bardzo istotnym elementem wspomagania pracy układu pokarmowego oraz kondycji flory bakteryjnej.

Wartość odżywcza 100g jogurtu naturalnego o zawartości 2% tłuszczu:

Energia: 60 kcal

Białko: 4,3 g

Tłuszcze: 2,0 g

Węglowodany: 6,2 g

Składniki mineralne:

Witamina B1: 0,046 (μg)

Witamina B2: 0,216 (μg)

Wapń: 170 mg

Fosfor: 122 mg

Sód: 63 mg

Potas: 200 mg

Witamina A: 16 (μg)

Witamina D: 0,03 (μg)

Zawartość białka w jogurcie wynosi od 3,2 g do 8,4 g na 100g produktu.

właściwości jogurtu naturalnego

Rodzaje jogurtów dostępnych w sklepach

Sklepowe półki uginają się od jogurtów, ale  jakie są różnice między nimi? Jaki warto kupić? Sprawdź nasz przegląd sklepowego asortymentu.

JOGURTY GRECKIE

Na pierwszy ogień idzie popularny jogurt grecki, który i będzie charakteryzował się wyższą gęstością i wyższą zawartością tłuszczu (nawet do 10%). Jogurty typu greckiego zawierają od 3 g do 9 g białka na 100 g produktu, ta różnica ta może wynikać z procesu technologicznego oraz dodawania mleka w proszku i białek mleka do produktu.

Jeżeli, chcesz dowiedzieć jak zacząć zdrowiej się odżywiać odsyłam Cię tutaj 

Potrzebujesz pomocy w zbilansowaniu diety? Napisz do mnie

Dodatkowo zapraszam Cię do zapisania się do darmowego newsletteru! tutaj

JOGURTY PROTEINOWE/SKYRY

Skyr, czyli jogurt typu islandzkiego charakteryzuje się wysoką zawartością białka wynoszącą aż 10 g na 100 g produktu oraz 0 g tłuszczu w produkcie, kolejnym atutem jest niska energetyczność wynoszącą 49 kcal na 100 g. Jogurty owocowe oprócz dodanych owoców często zawierają dodaną sacharozę i syrop glukozowo-fruktozowy. Przy wyborze jogurtu naturalnego największą uwagę powinien zwrócić skład. Prawdziwy jogurt naturalny powinien zawierać tylko mleko i żywe kultury bakterii, im krótszy skład, tym lepiej. W jogurtach owocowych powinny znaleźć się jedynie mleko, owoce i żywe kultury bakterii, bez dodatków w postaci cukru, wzmacniaczy smaku, barwników itp.

Drugi rodzaj jogurtów zbliżone składem do popularnych skyrów to jogurty proteinowe, które są wzbogacane białkiem. Mogą stanowić dopełnienie posiłku, a także przekąskę okołotreningową. Jak w przypadku każdego jogurtu, należy zwrócić uwagę, czy nie jest dosładzany cukrem, a także czy nie posiada zbędnych dodatków np. wzmacniaczy smaków.

właściwości jogurtu naturalnego

JOGURTY BEZ LAKTOZY

Istnieją również jogurty bez laktozy,  które stanowią alternatywę do zwykłego nabiału. Do jogurtów bez laktozy jest dodawany enzym laktaza, rozkładająca laktozę, czyli cukier mleczny występujący w produktach mlecznych na cukry proste: glukozę i galaktozę. Dzięki temu, jogurty bez laktozy są odpowiednie dla osób z nietolerancją laktozy, jednak przez zawartość cukrów prostych posiadają wyższy indeks glikemiczny i słodszy smak od standardowego jogurtu. Jest to ważny aspekt brany pod uwagę przez na przykład osoby z insulinoopornością i cukrzycą. Warto pamiętać, że jogurty bez laktozy również posiadają właściwości zdrowotne.

Podsumowanie właściwości zdrowotnych jogurtu naturalnego

Podsumowując, właściwości zdrowotne jogurtu naturalnego są bardzo szerokie od zawartości białka pełnowartościowego, przez zawartość bakterii probiotycznych wywiera pozytywny wpływ na przewód pokarmowy. Jest źródłem wielu witamin oraz minerałów,  może być pomocny w diecie redukcyjnej. Wybierając jogurt, należy kierować się składem produktu, który powinien zawierać jedynie mleko oraz żywe kultury bakterii bez zbędnych dodatków. Wybór rodzaju jogurtu zależy od konsumenta i jego wymagań względem zawartości makroskładników oraz substancji dodatkowych (np. owoców). Należy pamiętać, że produkty bez laktozy będą miały słodszy smak oraz wyższy indeks glikemiczny od produktów z laktozą.

Power Girl Fit Camp VII w Namaste Jamno

Zobacz relację z siódmej edycji Power Fit Camp, gdzie uczestniczki miały przyjemność wziąć udział w warsztatach dietetycznych czy treningów!

Bowl z łososiem i dipem z awokado dla insulinoopornych

Masz insulinooporność i nie masz pomysłu na posiłki? W takim razie zapraszam Cię do zapoznania się z BEZPŁATNYM JADŁOSPISEM!

3 WYTRAWNE ŚNIADANIA DLA INSULINOOPORNYCH!

Nie masz pomysłu na śniadanie? Masz insulinooporność? Mam dla Ciebie rozwiązanie! Czyli 3 wytrawne śniadania dla insulinoopornych

DARMOWY JADŁOSPIS DLA INSULINOOPORNYCH 1750 KCAL!

Masz insulinooporność i nie masz pomysłu na posiłki? W takim razie zapraszam Cię do zapoznania się z BEZPŁATNYM JADŁOSPISEM!

Kremowe risotto dla insulinoopornych

Czy ktoś ma ochotę na odrobinę Włoch w swojej kuchni? Wiem, że w większości z Was kojarzy ten kraj z pizzą i pastą, ale co powiecie o przepisie na idealnie kremowe risotto?

Czekoladowy pudding chia dla insulinoopornych

Czy wy też uwielbiacie słodkie posiłki? Dla mnie to praktycznie must have każdego poranka! Dlatego zapraszam na przepis na czekoladowy pudding chia!

Omlet szarlotka dla insulinoopornych

Omlet szarlotka dla insulinoopornych to zapach jesiennej pogody za oknem – pełnego cynamonu, jabłek i korzennych przypraw. Zapraszam serdecznie!

Orientalne tofu dla insulinoopornych

Orientalne tofu dla insulinoopornych to wspaniała propozycja dla osób, które są fanami kuchni azjatyckiej. Pełne aromatu i smaku.

Czekoladowe naleśniki dla insulinoopornych

Czekoladowe naleśniki to smak mojego dzieciństwa. Dlatego dzisiaj przygotowałam dla Ciebie ten przepyszny przepis idealnie zbilansowany.

Racuchy z jabłkami dla insulinoopornych

Racuchy z jabłkami dla insulinoopornych to przepyszna propozycja na słodki posiłek, który bez problemu można zabrać do pracy.

Zadbaj o swoje zdrowie!

Jeśli szukasz produktów, które wspomogą Twoją podróż do zdrowszego życia, zapraszam do odwiedzenia mojego sklepu online!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook