Właściwości zdrowotne jogurtu naturalnego

utworzone przez | lis 16, 2022 | Blog

Właściwości jogurtu naturalnego

Właściwości jogurtu naturalnego są znane już od starożytności. Egipcjanie jako pierwsi korzystali z dobrodziejstw jakie niesie spożywanie jogurt.  Jogurt to fermentowany produkt mleczarski, który powstaje z mleka pasteryzowanego w procesie fermentacji. Proces ten odbywa się w kilku etapach i trwa około 5 godzin. Początkowo mleko poddaje się odtłuszczeniu i odparowaniu. Nabiera on wtedy odpowiedniej gęstości i ulega pasteryzacji w celu pozbycia się szkodliwych bakterii. Kolejny krok to homogenizacja, która następuje po ogrzaniu surowca do 80 °C,
a następnie  jest chłodzony do 40 °C i dodawane są szczepy bakterii Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus.

Wartości odżywcze jogurtu naturalnego

Jest produktem pełnowartościowym, co oznacza, że można znaleźć w nim białko, węglowodany i tłuszcze. Dodatkowo jest bogaty w niektóre witaminy, głównie z grupy B oraz składniki mineralne, takie jak wapń i fosfor. Poprzez zawartość żywych kultur bakterii, jogurt ma działanie probiotyczne i wspomagające pracę układu pokarmowego.

Probiotyki zawarte w jogurcie wspomagają układ odpornościowy, wspomagają trawienie, biorą udział w leczeniu biegunek i stanów zapalnych przewodu pokarmowego dodatkowo działają antagonistycznie wobec bakterii patogennych przewodu pokarmowego. Są bardzo istotnym elementem wspomagania pracy układu pokarmowego oraz kondycji flory bakteryjnej.

Wartość odżywcza 100g jogurtu naturalnego o zawartości 2% tłuszczu:

Energia: 60 kcal

Białko: 4,3 g

Tłuszcze: 2,0 g

Węglowodany: 6,2 g

Składniki mineralne:

Witamina B1: 0,046 (μg)

Witamina B2: 0,216 (μg)

Wapń: 170 mg

Fosfor: 122 mg

Sód: 63 mg

Potas: 200 mg

Witamina A: 16 (μg)

Witamina D: 0,03 (μg)

Zawartość białka w jogurcie wynosi od 3,2 g do 8,4 g na 100g produktu.

właściwości jogurtu naturalnego

Rodzaje jogurtów dostępnych w sklepach

Sklepowe półki uginają się od jogurtów, ale  jakie są różnice między nimi? Jaki warto kupić? Sprawdź nasz przegląd sklepowego asortymentu.

JOGURTY GRECKIE

Na pierwszy ogień idzie popularny jogurt grecki, który i będzie charakteryzował się wyższą gęstością i wyższą zawartością tłuszczu (nawet do 10%). Jogurty typu greckiego zawierają od 3 g do 9 g białka na 100 g produktu, ta różnica ta może wynikać z procesu technologicznego oraz dodawania mleka w proszku i białek mleka do produktu.

Jeżeli, chcesz dowiedzieć jak zacząć zdrowiej się odżywiać odsyłam Cię tutaj 

Potrzebujesz pomocy w zbilansowaniu diety? Napisz do mnie

Dodatkowo zapraszam Cię do zapisania się do darmowego newsletteru! tutaj

JOGURTY PROTEINOWE/SKYRY

Skyr, czyli jogurt typu islandzkiego charakteryzuje się wysoką zawartością białka wynoszącą aż 10 g na 100 g produktu oraz 0 g tłuszczu w produkcie, kolejnym atutem jest niska energetyczność wynoszącą 49 kcal na 100 g. Jogurty owocowe oprócz dodanych owoców często zawierają dodaną sacharozę i syrop glukozowo-fruktozowy. Przy wyborze jogurtu naturalnego największą uwagę powinien zwrócić skład. Prawdziwy jogurt naturalny powinien zawierać tylko mleko i żywe kultury bakterii, im krótszy skład, tym lepiej. W jogurtach owocowych powinny znaleźć się jedynie mleko, owoce i żywe kultury bakterii, bez dodatków w postaci cukru, wzmacniaczy smaku, barwników itp.

Drugi rodzaj jogurtów zbliżone składem do popularnych skyrów to jogurty proteinowe, które są wzbogacane białkiem. Mogą stanowić dopełnienie posiłku, a także przekąskę okołotreningową. Jak w przypadku każdego jogurtu, należy zwrócić uwagę, czy nie jest dosładzany cukrem, a także czy nie posiada zbędnych dodatków np. wzmacniaczy smaków.

właściwości jogurtu naturalnego

JOGURTY BEZ LAKTOZY

Istnieją również jogurty bez laktozy,  które stanowią alternatywę do zwykłego nabiału. Do jogurtów bez laktozy jest dodawany enzym laktaza, rozkładająca laktozę, czyli cukier mleczny występujący w produktach mlecznych na cukry proste: glukozę i galaktozę. Dzięki temu, jogurty bez laktozy są odpowiednie dla osób z nietolerancją laktozy, jednak przez zawartość cukrów prostych posiadają wyższy indeks glikemiczny i słodszy smak od standardowego jogurtu. Jest to ważny aspekt brany pod uwagę przez na przykład osoby z insulinoopornością i cukrzycą. Warto pamiętać, że jogurty bez laktozy również posiadają właściwości zdrowotne.

Podsumowanie właściwości zdrowotnych jogurtu naturalnego

Podsumowując, właściwości zdrowotne jogurtu naturalnego są bardzo szerokie od zawartości białka pełnowartościowego, przez zawartość bakterii probiotycznych wywiera pozytywny wpływ na przewód pokarmowy. Jest źródłem wielu witamin oraz minerałów,  może być pomocny w diecie redukcyjnej. Wybierając jogurt, należy kierować się składem produktu, który powinien zawierać jedynie mleko oraz żywe kultury bakterii bez zbędnych dodatków. Wybór rodzaju jogurtu zależy od konsumenta i jego wymagań względem zawartości makroskładników oraz substancji dodatkowych (np. owoców). Należy pamiętać, że produkty bez laktozy będą miały słodszy smak oraz wyższy indeks glikemiczny od produktów z laktozą.

Fit sernik oreo ponad 40g BIAŁKA!

Fit sernik oreo to propozycja, która może znaleźć się w Twojej diecie, gwarantuję CI, że po zjedzeniu nie będziesz miał ochoty na słodycze!

Sałatka z karmelizowaną gruszką i figą

Sałatka z karmelizowaną gruszką i figą to potrawa, której nie może zabraknąć w Twoim jesiennym menu, sprawdź pyszny przepis!

Proteinowe ciasto z owocami

Większość przepisów na curry z dynią i kurczakiem, opiera się na wcześniejszym upieczeniu dyni, co wydłuża cały proces przygotowania obiadu. Mój przepis pomija ten krok, co sprawia, że danie robi się dosłownie w 15 min, a najdłuższą czynnością jest ugotowanie ryżu. 

Najlepsza sałatka z figą

Sałatka z figą to must have sezonu jesiennego, koniecznie sprawdź oryginalne połączenie figi, sosu musztardowo-miodowego i sera.

Jaglana szarlotka

Jaglana szarlotka to nic innego, jak pyszne ciasto z kaszy jaglanej i jabłek. Sprawdź przepis i posmakuj nowej odsłony szarlotki

Proteinowe ciasto z owocami

Proteinowe ciasto z owocami spodoba się nie tylko osobą ćwiczącym na siłowni, ale również tym, którzy lubią zjeść smacznie!

Meksykański bowl w 15 minut!

Meksykański bowl to zdrowy obiad, który wykonasz w 15 minut. Sprawdź przepis, który przeniesie Cię do gorącego Meksyku!

Pudding chia z owocami

Pudding chia z owocami to lekki deser, który syci na długo. Dodatkowo nasiona chia są cennym źródłem błonnika i kwasów omega-3.

Jogurt z owocami jagodowymi, brzoskwinią i granolą

Jogurt z owocami jagodowymi, brzoskwinią i granolą to pomysł na proste i szybkie śniadanie lub przekąskę. Sprawdź przepis!

Bowl z indykiem w sosie teriyaki

Bowl z indykiem w sosie teriyaki z grillowanymi warzywami, awokado i sezamem to lekka i szybka propozycja na obiad

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Facebook